De la MAMA citire

De la MAMA citire:

"Dacă încerci, ai două şanse. Dacă nu, nu ai niciuna."

Căutați pe acest blog

joi, 21 mai 2009

Plăcinte poale-n brâu

Ieri am făcut din nou aceste plăcinte minunate cu gândul și cu sufletul alături de părinții mei! Pentru că azi e ziua lor.
La mulți ani, dragii mei!

Când eram acasă la ai mei, mama (repet: o gospodină desăvârșită) ne făcea des aceste plăcinte. Spre supărarea ei, eu mâncam numai cât erau calde. Iar tata avea întotdeauna plăcintele lui proprii și personale, cu brânza fără zahăr, că așa îi plac lui.
Doamne, era așa bine acasă unde mi se cam făceau toate mofturile!!! Dar a venit și rândul meu să fac mofturile altora :).

Acum, cu microundele astea, pot mânca și a doua zi, la fel de calde.

Textul rețetei e mai lung și poate va părea complicat, dar nu e.

Am nevoie de:
  • 5 ouă
  • 200 ml de lapte
  • 60 gr de iaurt (2 linguri)
  • 50 gr de drojdie proaspătă
  • 550 gr de făină (aproximativ)
  • 100 ml ulei
  • 70 gr de zahăr (6 linguri rase)
  • zahăr pentru brânză
  • 400 gr de brânză
  • 3 linguri rase de griș
  • coajă de lămâie / portocală
  • 3 fiole esență de vanilie
  • 1 plic zahăr vanilinat
  • sare

Aceasta este una din rețetele pe care mama le face punând ingredientele din ochi și cu făină cât cuprinde. Greu mi-a fost să mă apuc să fac plăcintele astea. Dar pofta a învins și de când m-am apucat, nu m-am mai oprit :)). Mai ales că mi-au ieșit din prima.
M-am chinuit din răsputeri să cântăresc toate ingredientele, pe cât posibil. Cu făina mi-a fost cel mai greu. Am purces la drum cu un pachet de Dobrogea de 1 kg nou nouț și la sfârșit am cântărit ce a mai rămas. Așa am ajuns la 550 de grame (nu este inclusă făina întinsă pe blatul de lucru și care e de maaaaaare ajutor).

Ingredientele le-am scos de dimineață ca să fie la temperatura camerei la momentul preparării.

Cum am făcut:
  • am încălzit laptele la microunde
  • am amestecat drojdia cu 3 lingurițe de zahăr și cu 3 de făină, am adăugat 10 lingurițe de lapte călduț și am lăsat 10-15 minute să acționeze
  • în vasul în care am lăsat aluatul la dospit am bătut 2 ouă, am pus laptele, iaurtul, uleiul, restul de zahăr, puțină sare, zahărul vanilinat, coaja de lămâie și de portocală și o fiola de esență de vanilie și le-am amestecat bine cu o lingură de lemn
  • am turnat și maiaua
  • am pus făină cât să ajungă aluatul la consistența unei smântâni foarte groase (nu știu cât se poate vedea în poză) și am lăsat jumătate de oră la dospit
  • în acest timp am pregătit brânza: de data asta am avut caș de vacă
  • am dat cașul prin răzătoarea mică
  • am bătut bine restul de 3 ouă am oprit puțin puțin ou pentru uns deasupra (pe care la rândul lui l-am mai bătut un pic cu 2 linguri de lapte) și restul am amestecat cu branza cu o linguriță de sare, cu niște coajă de lămâie și de portocală, cu grișul, cu 2 fiole de vanilie (și cu stafide dacă am în casă; ieri nu am avut)
  • NU se pune ZAHĂRUL în brânză de pe acum, pentru că se înmoaie și e foarte greu de adunat poalele în brâu; așa că: am pus zahărul alături, împreună cu o lingură și cu un castronel gol, de serviciu
  • am pus cuptorul la încins
  • în ce am lăsat la dospit am adăugat faină cât să obțin un aluat închegat, dar moale și puțin lipicios (la un moment dat lingura de lemn nu mai face față și trebuie frământat cu mâna)
  • pe blatul de lucru, pe pat de făină, iau câte o bucată de aluat, o întind cu sucitorul în formă rotundă; dacă e prea groasă foaia, mie nu îmi place plăcinta pentru că are prea mult aluat; dacă e prea subțire, se rupe la transportarea în tavă și curge brânză
  • în castronelul de serviciu amestec 1 lingură cu varf de brânză cu 1 lingură de zahăr și întind totul pe foaie lasând marginile neacoperite
  • adun poalele în brâu (vezi poze)
  • pun plăcinta în tavă (pe hârtie de copt), apucând-o ușor în palme (în tavă, plăcintele le pun relativ înghesuite, altfel ele nu cresc în înălțime, ci se întind pe suprafața pe care o găsesc liberă; așa am făcut prima dată și mi-a iesit o plăcintă cât o farfurie :)) )
  • cât confecționez toate plăcintele, ele cresc, așa că după ce le-am terminat nu le mai las iar la dospit
  • le ung cu oul cu lapte, ușor să nu le desprind poalele
  • aseara am presărat zahăr peste ele, dar nu am avut tos, ci doar fin, așa că nu era observabil
  • le-am băgat la cuptor la treapta cea mai mică și începând din minutul 20 am început să le verific; a durat 30 de minute până când au ajuns la culoarea aurie de plăcintă coaptă frumos

Scoase din cuptor, am tras conglomeratul de plăcinte afară din tavă, apucând de hârtia de copt. Am pudrat cu zahăr vanilat. Cât sunt calde, plăcintele se desprind ușor unele de altele, deși arată de parcă ar fi unite în cuget și simțiri :)).











UPDATE: Am făcut aluatul şi la maşina de pâine, de mai multe ori. Am folosit exact cantităţile notate mai sus. Uneori a fost necesară mai multă făină pentru modelat, alteori nu. MINUNATE!



2 comentarii:

Alexandra spunea...

Vaaaaaaaaaaaaaaaai, mooooooor! La vara, cand vin si io prin vizita, promiti ca imi faci si mie o poala-n brau???? Miau, miau,miaaaaaaau...

Irina spunea...

PROMIT!


OFF Topic - interesant

Fobii din comunism

Neaşteptat

Revoluţia produselor ecologice

Vreţi să ştiţi cam ce se fură în România în fiecare zi? Încercaţi aici.