De la MAMA citire

De la MAMA citire:

"Dacă încerci, ai două şanse. Dacă nu, nu ai niciuna."

Căutați pe acest blog

joi, 10 septembrie 2009

Tort cu mousse de mentă și de ciocolată



Un monstru de tort. Dar foarte aromat. Și foarte bun.

Data viitoare ori îl voi face fie doar cu un singur fel de mousse fie cu jumătate din cantitățile de acum. Dacă mă gândesc bine, a doua variantă e cea bună :).

Așaaa

Am început lucrătura cu o zi înainte de party. Prin fabricarea blatului.

Din:
  • 4 ouă
  • 250 gr zahăr
  • 10 linguri apă
  • 160 gr nucă măcinată
  • 140 gr făină
  • 20 gr cacao
  • 1 plic praf de copt
  • un praf de sare

Separat albușuri de gălbenușuri.
Turnat zahărul peste gălbenușuri.
Amestecat făină, nucă, sare, cacao, praf de copt.


Mixat gălbenușuri cu zahăr.
Adăugat câte o lingură de apă și mixat bine după fiecare. Cam la 1 minut mai puneam o lingură. Am folosit zahăr fin și nu a durat așa mult până ce s-a topit zahărul de tot. Că acesta e scopul: să obțin o cremă în care s-a topit zahărul.
Am început să adaug din amestecul de făina. Am pus cam în 4-5 ture, ca să se omogenizeze bine.

Am aprins cuptorul.
Am uns forma de tort cu unt și am tapetat-o cu făină.

Am bătut albușurile spumă țeapănă.


Am unit cele două compoziții și am omogenizat cu mixerul la viteza 1.

Am turnat în formă.


Am lăsat la cuptor, la treapta 1, timp de 30 de minute. La minutul 25 am testat cu scobitoarea și nu era gata.

L-am scos pe grătar la răcit.

După ce s-a răcit blatul, m-am apucat voinicește de primul mousse: cel de mentă.

Din:
  • 2 ouă
  • 60 gr (4 linguri) zahăr
  • 20 gr (2 linguri) amidon
  • 200 ml lapte
  • 100 gr ciocolată albă
  • 15 gr gelatină
  • 60 ml apă rece
  • 250 ml frișcă lichidă
  • 200 ml sirop de mentă

Am amestecat zahărul cu amidonul în cratiță potrivită pentru a fi pusă la fiert în baie de aburi. (Oala mai mare era deja cu apă pe foc.)
Am pus ouăle și am mixat până s-a omogenizat, având grijă să scot și amidonul ”ascuns” pe marginile cratiței.
Am adăugat laptele. Am amestecat.
Am pus pe baie de aburi și am amestecat continuu cu telul până ce s-a îngroșat crema.
Am lăsat să se răcorească.

Am pus gelatina în apa rece.

În aceeași baie de aburi am pus ciocolata la topit.



Am pus ciocolata, gelatina umflată și siropul de mentă peste cremă, am amestecat bine cu telul și am lăsat să se răcească de tot.

Am bătut frișca până stătea băț. Am turnat crema peste și am amestecat cu telul.

Gata primul mousse.

Cât s-a răcit crema de tot am făcut siropul pentru blat. Din:

  • 2 linguri de zahăr
  • 1 pliculeț cappuccino
  • 200 ml de apă

Menționez că trebuia mai mult sirop. Cred că dublu.

Am tăiat blatul în două.

Partea de jos am pus-o pe platou. Am fixat inelul de la forma de tort pe el. L-am însiropat. Am pus mousse-ul.


L-am dat la frigider.

Ca să scap de o grijă, am însiropat și partea de sus a blatului și l-am învelit lejer în film de plastic astfel încât să nu se usuce.

A doua zi dimineață am continuat cu al doilea mousse: cel de ciocolată.
Din:
  • 2 ouă
  • 60 gr (4 linguri) zahăr
  • 20 gr (2 linguri) amidon
  • 360 ml lapte
  • 100 gr ciocolată amăruie
  • 15 gr gelatină
  • 60 ml apă rece
  • 250 ml frișcă lichidă

Exact aceleași operațiuni ca la cel anterior:

Am amestecat zahărul cu amidonul în cratiță potrivită pentru a fi pusă la fiert în baie de aburi. (Oala mai mare era deja cu apă pe foc.)
Am pus ouăle și am mixat până s-a omogenizat, având grijă să scot și amidonul ”ascuns” pe marginile cratiței.
Am adăugat laptele. Am amestecat.
Am pus pe baie de aburi și am amestecat continuu cu telul până ce s-a îngroșat crema.
Am lăsat să se răcorească.

Am pus gelatina în apa rece.

În aceeași baie de aburi am pus ciocolata la topit.

Am pus ciocolata și gelatina umflată peste cremă, am amestecat bine cu telul și am lăsat să se răcească de tot.

Am bătut frișca până stătea băț. Am turnat crema peste și am amestecat cu telul.

Gata și al doilea mousse.

Doar că acum au început problemele :((.

Inelul de la forma de tort nu era suficient de înalt cât să cuprindă și al doilea strat de mousse integral. Așa că am improvizat cu niște folie de aluminiu. Am tăiat ca lungime cât să facă înconjurul inelului și încă puțin. Apoi am pliat în trei pe lățime.

Am pus mousse-ul, care nu a lărgit inelul de folie.
Am dat la frigider.

Cam după două ore am pus și capacul, partea de sus a blatului.

Și am făcut glazura. Din:
  • 160 ml frișcă lichidă
  • 100 gr zahăr
  • 100 gr cacao
  • 160 ml apă

  • 160 ml apă rece
  • 10 gr gelatină

Am pus gelatina în 60 ml apă, să se hidrateze.
Primele 4 ingrediente au aterizat într-o cratiță.
Le-am amestecat ușor.
Am pus pe flacără mică.
Am lăsat să clocotească 2-3 minute.
Am luat de pe foc.
Am pus gelatina.
Am omogenizat.
Am lăsat la răcit.

Și a venit momentul în care trebuia să pun glazura pe tort.

Eheheheeeee! TRAGEDIE. De-aia nici nu mai am poze.

1. Capacul de blat era mult mai mic în diametru decât mousse-ul de cioco. Se strânsese cât a stat în filmul de plastic. (Soluție: lăsat așa, eventual acoperit cu un prosop curat; însiropat înainte de a-l pune pe tort).

Zic: nu-i nimic, cioplesc mousse-ul de ciocolată.
Am dat jos folia de aluminiu.

2. Trebuia să scot și inelul. Am deschis clema și :(((((( mousse-ul de mentă a cedat pe alocuri și s-a rupt. Se lipise de inel. (Soluție: data viitoare voi pune folie și pe interiorul inelului)

Deja am început să mă îngrijorez că nici cioplitul nu mă mai salvează.

3. Am un platou pentru tort cu capac. Cu un capac foarte înalt.
(Mi-am zis: mai pun tortul în frigider până ce se răcește de tot glazura, că țin eu minte (de la alt tort) că se întărește. Și îmi propusesem să nivelez pereții tortului din glazură.)
Am pus capacul peste platou și .... :(( s-a oprit înainte să ajungă jos. Tortul era MAI înalt!!!
(Soluție: data viitoare voi face doar jumătate din fiecare mousse)

4. Mai era o oră și soseau prietenii noștri iar glazura mea ... moale moale :((.

Așa că:
Am cioplit. Cu măiestrie. Cu așa măiestrie că tortul meu era ca turnul din Pisa. Am încercat din răsputeri să nu se vadă asta în poză :)).
Am turnat glazura.
Cu niște bombonele de ornat am încercat să scriu ”La mulți ani”.


Au sosit dragii noștri prieteni. A trecut timpul. Am scos tortul.

Surprize:
1 Bombonelele erau înfundate în ciocolată (cred că sunt mai potrivite pentru frișcă).
2 Glazura se întărise. Uraaaa!
3 Fiind așa înalt, trebuia să tai feliile subțiri. Evident că nici una nu a stat în picioare.

DAR, după toate peripețiile astea, toată lumea s-a lins pe buze. Începând cu Natalia. Care a mâncat la mousse de mentă de m-am speriat :)).

În mod sigur voi mai face și altădată tortul ăsta.

Sursa pentru blat: aici.
Sursa pentru mousse și pentru glazură: aici.


2 comentarii:

Alexandra spunea...

Cand eram eu mica, pe vremea lu' Ceaushesku, existau carti cu poze in care erau desenate astfel de torturi uriase, care ma faceau sa visez la cine stie ce bunatati. Cand m-am facut eu mare, pe vremea lu' ne-Ceaushesku, am descoerit ca nu ma omor deloc dupa dulciuri. Exceptie fac torturile Irinei, care sunt niste adevarate grozavii. Tortul asta este ashea, ca dintr-un vis din ala decadent de cofetarie vieneza de secol 19. Merita sa faci 2000 de kilomtri ca sa manaci o felieutza, si inca 2000, si inca 2000...

Irina spunea...

Mulțumesc, draga mea!
Puuuuuuuuup


OFF Topic - interesant

Fobii din comunism

Neaşteptat

Revoluţia produselor ecologice

Vreţi să ştiţi cam ce se fură în România în fiecare zi? Încercaţi aici.